juli 2014

~* Ta det med ro, det er fortsatt sommer! *~

Håper dere alle har en flott sommer! :) Jeg merker at de fleste nyter og gleder seg over sommeren, men det er også en stor andel av folk jeg kjenner som sliter med all sola og varmen, og som i økende grad ytrer at de ønsker høsten velkommen. Og det er jo kjempekoselig. For meg starter sommerferien om noen dager, og den har jeg tenkt å nyte fullt ut! Selv om værvarslet dit jeg skal på nåværende tidspunkt ser litt grått ut, så kan ting fort forandre seg... noe som hadde vært kjekt, for jeg skal bo i telt i 1-2 uker. Så jeg er så absolutt ikke klar for høst :D Jeg håper nemlig vinteren kommer så sent som mulig i år, for jeg er i ferd med å isolere huset jeg bor i, bytte alle vinduene og dørene og male alt sammen... innimellom alt annet jeg har å gjøre. Men jeg prøver å ikke stresse for mye, det ER fortsatt sommer og jeg skal klare dette :D *pusteinnogut*

Og JA! Jeg har forresten kjøpt huset og stedet jeg bor på. Jeg har knapt fortalt det til noen enda... for jeg vil ikke skape noe oppstyr rundt det. Og dere trenger ikke bekymre dere, jeg SKAL fortsatt bygge meg et halmhus og kjøpe opp større landområder. Men jeg trenger å fungere i livet frem til da, og det betyr uendelig mye for meg å kunne eie noe selv og føle meg fri og selvstendig. Jeg får så veldig angst av å leie av andre folk og så føles det frustrerende å ikke kunne gjøre som man vil ;) Så det er en enorm lettelse for meg å endelig være huseier... selv om det også innebærer utrolig mye ansvar å ta over et såpass gammelt hus og en kjempestor hage som stort sett har vokst villt i lange tider. Men det er jo spennende også. Jeg kommer til å oppgradere huset og hagen betraktelig, kanskje ikke så mye på mine premisser... men det viktigste er at det skal bli beboelig her på vinteren, og å søke bruksendring fra fritidshus til fast bolig slik at jeg faktisk har LOV til å bo her :D

Men mens jeg snakker så mye om å nyte sommeren og utnytte den fullt ut... så tenkte jeg å poste noen bilder fra fjorårets sensommer og tidlig høst. Fordi jeg er selvmotsigende... hehe.

English translation: Keep calm, it's still summer! ;) Yes, I'm a wee bit nervous and all... I do notice that some leaves are turning just a little bit yellow... but there's so much to do and prepare before I'm ready for cold autumn storms or snow! If I forgot to mention it, I've bought a house and a huuuge garden, so now you know. There's lots of work to be done with the house before it is really a comfortable place to live, and the garden has a lot of potential... so let's see how this will turn out ;)

På skogs/fjelltur i en av nabodalene

Med bobla så klart

Rognetreet hadde fått bær! Det er et av de tidligste høsttegnene

Min vakre mann

Vi besøkte også dette stedet:

Karpedam

De er så fine og koselige

Se på dette utrolig hårete fluffye eselet!

Det er av typen Poitou donkey

En ung tinker- hest :)

Vandring langs sjøen...

Krystallklart vann!

En tur i skogen... soppsesongen var godt i gang!

Dette her er Ametystsopp!

Jeg spiser slike til middag <3 Hihi, der er så fiiine

Dette her minnet meg om et fantasy- slott! Feks det i Dark Crystal :3

Så fint. Og sjekk den lille soppen ;)

Skogen her er også veldig koselig. Og full av matsopp :)

Finfint og et så behagelig sted å være

*ordbsessed*

På vei hjem med full soppkurv. Farvel til den fortryllende skogen <3

Midt i Molde er det et folkemuseum:

Koselig andedam

Gamle gårder

En bekk med mølle er det der også

Fornøyd etter en vellykket soppfangst

På vei hjem fant  jeg mange varierte gresskar for salg... i fjor hadde jeg 4-5 gresskar hjemme! Men det var fordi jeg fant økologiske gresskar billig ;)

Et høstflott hestekastanjetre

Vi besøkte Bårdshaug Herregård. Det er ordentlig fint der, men jeg fikk
ikke tatt så mange bilder. Blant annet var dette etter at jeg hadde forstuet
foten min, så jeg hinket rundt på krykker ;)

Mye flott interiør

Hehe... litt spesielle stoler ;)

Opp mot andreetasjen

Bland Dem ikke i andre menneskers anliggender ;D Haha!

Spisesalen

Intrikate treutskjæringer

Oooh

Så var vi en tur på fjellet:

Fant et nytt hjortegevir ^^

Utsikt!

På vei hjem igjen

Jeg tar bloggpause fordi jeg reiser bort nå... ønsker dere en fortsatt fin sommer! <3 ^^

Skal dere/har dere vært på sommereferie?

#natur # #fjell #romsdal #norge #fjelltur #skogstur #skog #skogen #boble #langthår #bårdshaug #sopp #sopper #september #sopptur #fjord #reise #eventyr #sjø #slott #museum #folkemuseum #sommer #sommerferie #gevir #esel #interiør #tårn

Vandring på eventyrøya

Etter å ha postet en mendge sommerbilder, har jeg nå noen litt færre høstbilder å dele! Jeg hadde nemlig en innholdsrik høst også :) På fødselsdagen min som er i september, på grensen mellom sommer og høst, når høstfargene så vidt begynt å komme, det fortsatt er mye sol, og naturen bugner av sopp, frukter, grønnsaker og bær... dro vi til eventyrøya vår igjen. Vi reiste ut dit dagen før og overnattet, og om morgenen gikk vi en lang tur over hele øya, i strålende sol. På turen så og opplevde vi mye fint, og plukket i tillegg sopp og bær.

Det er så herlig å være der ute! Har også vært der noen ganger siden... vi har jo drømt i et par år om å flytte dit, men så langt har det ikke vært noe til salgs. Vi holder likevel mulighetene åpne. Jeg har postet bilder derfra 2 ganger før, her og her. Men dette er noen litt mer sommerlige bilder:

English translation: On my birthday we spent the day and the night on this fairytale island. We have for some years wanted to move here, but finding land for sale has not been easy. At least we can visit some times during the year and roam around freely ;) It's such an epic location!

Høstfargene begynner å komme på fjellet

Utsikt fra en av høydene på øya

Fantastisk å se utover her

Inn i skogen

Klatrer oppover

Furuskog

En hakkespett :) Her kom deg også en ravn flygende like over oss, med hese skrik

Utsikt fra toppen

Her hadde vi en lang pause og bare beundret synet av fjellene og himmelen

Møtte et soppvesen

Et mystisk steinete sted

En bekk vi drakk fra

Vel nede igjen

Idyllisk... jeg kunne godt tenke meg å bo akkurat her :) I et halmhus så klart!  Litt innebygd i bakken. Med tårn.

Håper dere alle har noen vidunderlige sommerdager! <3

#natur #øy #fjell #romsdal #norge #fjelltur #skogstur #skog #skogen #bursdag #drømmehjem #sopp #utsikt #sommer #september #sjø #fjord #reise #eventyr

, Trondheim

Et lite skogsvesen som er her for den grønne jorda og for vår fremtid på denne vakre planeten, på søken etter glemt visdom og alt det forunderlige og magiske som er her og nå. Kontakt: hvitveispike@hotmail.com