februar 2012

Sopptur

De som leser bloggen min fast vet kanskje at jeg har en forkjærlighet for sopper, noe som har beriket hver høst i årevis. Jeg bare elsker å sanke fra naturens spisskammer på alle mulige måter! Etter å ha fått inn sanking av store mengder av alskens ville bær med morsmelka, avanserte jeg ytterligere med urter og alle mulige viltvoksende planter, før jeg beveget meg inn på det omfattende området som soppsanking er. Det er litt av en bred og stor verden. Jeg har lenge drømt om å en dag bli en "soppsakkyndig", det vil si at jeg da vil kunne identifising og bruksområder for en stor mengde sopper og også kontrollere at andres fangst er trygg. Uendelig spennende! Det er en så mangfoldig og interessant verden som aldri slutter å overraske. I løpet av årene har jeg lært meg mye på egenhånd, og hver høst blir det mange dager ute i skogen på soppjakt... det er så flott å kunne kombinere favorittaktivitetene sine på den måten, ute i den nydelige høstskogen. Anbefaler alle å gjøre det! Enda bedre blir det når man blir mer kjent med omgivelsene og vet hvor soppene vokser... for meg som flytter hele tiden blir det alltid nye områder å forholde seg til, men det er jo gøy med utfordringer. I høst fant vi ikke så veldig mye forskjellig spiselig sopp, men det ble ganske mye kantarell, piggsopp, skrubb og ikke minst traktkantareller på oss. Fant også mer uvanlige matsopper, men i små mengder. Traktkantarell var virkelig det store i høst, og jeg hørte om flere på andre steder i landet også som kunne kjøre hjem med trillebårer fulle ;)

Translation: I truly love harvesting and gathering from Mother Nature's abundance! All year I'm out looking for wild edible or medicinal plants, herbs, berries and fungi. The mushroom kingdom is such a rich and colorful world full of variety, and I always find it's a real treasurehunt. One of my goals in life is to become a certified "mushroom expert", I already have lots of books and know quite a lot about that amusing world.

Her er link til et av de to første innleggene jeg skrev på denne bloggen faktisk, om soppsanking ;)

Her er bilder fra noen av de fine soppsankedagene i høst:

Min kjære, i bobla vår. Solbriller må visst til i sterkt motlys, hehe.

Noen ganger må det en liten kjøretur til for å komme til den skogen man vil

*glede*

*leke med speil og kamera* ;)

Over fra kjøretull til litt konstruktiv skogsvandring og skattejakt:

Møte med årets første fluesopper :)

Antrekksbilde.... litt flaut :P Men er ganske glad i de klærne, det er noen av de eldste jeg har. Begynner å innse at mange av klesplaggene mine begynner å bli litt morkne og fillete, men så har de så mye sjel i seg at jeg bare må bruke dem.

Jeg fant små piggsopper *tihi*

Lilla må til :)

Nydelig lys i en vakker skog

Det er fint å gjøre dynamiske tøyeøvelser i skogen

Der er det en, og enda en!

Tenk, så møtte jeg sopper som var like lilla som meg selv! :) Silketrevlesopp.

Traktkantareller kan virkelig å kamuflere seg altså! De går nesten helt i ett med det falmende bjørkeløvet.

Så fine og rene

Ruben tok et avbrekk i plukkingen og lagde et ly eller lekehus for småfolket i stedet ;)

Og en liten hvil.

Hva vi fant den dagen

En annen dag vi kom hjem med mye!

Fornøyd med dagens fangst, vi fant 3-4 ganger så mye som dette! Og vi dro flere dager og plukket også.
Så i vinter har jeg et lager av tørket traktkantarell stående i diverse glasskrukker.

Jeg vet at langt fra alle liker sopp, så det er en litt sær ting... Men de smaker veldig forskjellig og kan tilberedes på mange kreative måter, så det går an å lære seg å spise!

Noen tips angående plukkingen: Det er viktig å føle seg heeelt trygg på at soppen er spiselig. Det finnes en gruppe av såkalte trygge matsopper som man ganske enkelt kan lære seg. Deretter kan man avansere til andre sopptyper. Kjøp deg en soppbok, gjerne en man lett kan ta med seg. Når man plukker er det best å plukke i en kurv, noe jeg pleier å gjøre. Dersom soppturen ikke var planlagt bruker jeg tøyposer. Jeg foretrekker å stort sett rense soppen mens jeg plukker, det vil si å fjerne skitt og rusk. Ta med en kniv eller bruk fingrene. Man kan finne sopp hele året, men selvsagt mest på høsten. Dersom jeg finner mer sopp enn jeg klarer å spise, foretrekker jeg å tørke den. Hvis ikke koker jeg ut vannet og fryser den ned.

Liker dere sopp? Eller å plukke?

(Jeg reiser bort en tid nå... begravelse til bestefar og så blir jeg på fjellet en stund etter det, så vi sees, kjære dere)

Fra sommer til høst, et øyparadis

-----

Fine mosen <3

*virvlesvimse*

Her er en bukt med en vakker hvit strand

Sånn ser den ut :) Jeg liker å samle på skjell...

Etter regnet....

...kommer regnbuen! Jeg hadde faktisk 4 av regnbuebildene på 2 sider i avisen. Første gang jeg har prøvd noe sånt, så det var morsomt at de trykket opp så mye ;)

Vakker solnedgang :)

Utsikt

Skyggen av oss

Lønnetrær er så fantastiske om høsten!

Tilbake til røttene

Her kommer er lite blogginnlegg om da jeg returnerte til mine hjemtrakter, de stedene der jeg vokste opp og et gjensyn med familie og slektninger på sensommeren i Trøndelag.

Jeg vokste opp med foreldre som virkelig verdsatte naturen og vår kulturarv. De tok meg med ut i naturen i skog og fjell ved enhver anledning, uansett årstid. Vi besøkte ofte gamle hus og museer, og det hendte seg stadig vekk at foreldrene mine drømte om å kjøpe en gård. Min mor var egentlig odelsjente, og alle mine besteforeldre kom fra gårder. Huset jeg vokste opp i lå på mine oldeforeldres gårdsområde, som etterhvert hadde blitt "spist opp" av byen, men hagen vår var stor med mange trær og skogen kant i kant. Når jeg ikke var i vill natur, tilbrakte jeg mye tid på gården til bestemor, som jeg er veldig glad i. Der fikk jeg leke blant geitene, kaninene og kattene hver dag, og lære slikt som strikking og ostelaging :)

Vi hadde en hytte oppe ved fjellet forbi farmoren min sin hjemgård som vi var på så ofte det lot seg gjøre, noe som kunne være hver eneste helg og alle feriene. Der lærte jeg så mye om livet i villmarken, fantasi, lek, stillhet og frihet. I tillegg hadde vi en veldig liten hytte like ved sjøen som vi ofte dro til på fine og varmere dager, med skattejakt i fjæra, fugletitting og hopping fra stein til stein.

Men, å bli gammel nok til å løpe rundt i skogen på egenhånd, det revolusjonerte virkelig livet mitt. Det er noe jeg anbefaler alle foreldre, å la barnet få den tiden for seg selv, som en ekte Røverdatter, og hun eller han vil kunne lære og forstå så mye mer enn de noen gang kunne gjort på skolen!

Det er disse stedene og minnene jeg kan tenke tilbake til med glede når det gjelder barndommen og oppveksten min, og det er fint og viktig å fokusere på alt det gode. For vi kan styre tankene våre og fokuset vårt, så jeg trenger ikke og ønsker ikke å se på meg selv som et offer for vanskelige og smertefulle ting. Jeg vet alt om hvordan det er å reise seg fra askene. Det har vært verdt det, alt sammen. Jeg har mye å være takknemlig for <3

Translation: Went back to my roots last summer, visiting some more of the places where I grew up and where my forefathers resided, amidst deep green forests, mountains and fjords. This is a huge part of me. It has made me strong, rooted and able to handle all the difficulties in my life :)

Noen bilder av utsikten fra hytta ved sjøen en sensommerkveld:

Båten vår

Jeg hoppet på toget og dro like fra min lange sommerreise og til hjemtraktene mine, for å feire min mamma sin 50-årsdag. På vei over fjellet hadde jeg kjøpt en kjempestor, rund, hjemmelaget geitost som jeg visste hun var glad i, men ville så gjerne gi noe mer. Så jeg hadde bare en halvtime på meg til å få laget denne lille tegningen og veldig begrenset med utstyr... men jeg tenker å gjøre den ferdig en gang om jeg får lov :)
Noen flere av de gamle tegningene mine .. Sjelden jeg legger ut noe her, men har mange arbeider liggende!

Her leker jeg med søskenbarna mine... Jeg endte opp med å dra denne vognen nokså mange ganger rundt en dam *puh* Men hva gjør man ikke for små søte unger?

Noen bilder tatt ved barndomsgården til farmor:

Resten av bildene er fra en tur med pappa og lillebroren min langt inn i skogene ved der jeg vokste opp:

Broren min og pappa fortjener en plass på bloggen min

Utsikt, og enda et kjempebratt sted ;)

Gyldent lys <3

Utsikt over fjorden, solen går ned

Lenger opp mot fjellet

Et lite vann

Himmelen er i vannet

Har du noen fine barndomsminner? Er du glad i familien din?

Storslått episk natur og veien hjem

Etter mange uker på reisefot langs hele vestlandet var det på tide å ta turen hjemover. Vi bar med oss så mange minnerike opplevelser av de vakreste steder og de beste mennesker, og skulle gjerne opplevd og utforsket så enda mye mer! Men vi var også slitne etter ukevis med mye regn og ganske kaldt vær,  i tillegg hadde vi den viktige oppgaven med å få pusen vår trygt hjem å utføre. Vi visste vi kommer til å returnere til disse fantastiske delene av landet vårt snart igjen, så det var ikke så tungt å dra. Turen hjem gikk relativt raskt, to dager tok den, med kun 4 timer søvn. Det å ha en liten frihetselskende pus i baksetet byr nemlig på sine utfordringer, likevel synes jeg han oppførte seg eksemplarisk fint. Og vi var så glade for å endelig ha ham hos oss igjen <3

Vi fikk oppleve mye fint på vei hjemover også, blant annet flere vakre steder jeg hadde besøkt i tidligere år. Det første stedet, som vi våknet opp like i nærheten av, var Låtefossen:

Et veldig vakkert og trollsk sted som alltid er dekket av mystisk tåkedis

Deretter tok vi turen innom et sted kalt Vøringsfossen, som består av en stupbratt klippedal med kjempehøye fossefall og store mengder tåke som svever rundt omkring. Virkelig helt magisk! Skulle gjerne vandret rundt der hele dagen, og hatt tid til å gå rundt til andre siden, men det får bli en annen gang. Anbefaler virkelig å dra innom der om dere kan. Jeg bare elsker slike steder!

Iiih! *kile i magen* Jeg er ikke spesielt redd for høyder tydeligvis, for jeg henger stadig utover kanten på slike steder ;)

Og så reiste vi videre nordover, gjennom daler og over høy fjell:

En fin steinbro som toget kjører over :)

Noen fine samegammer vi fant på vei over fjellet. Jeg kunne nesten bodd i en.

Mange fine fjelltopper!

Høyt oppe blant fjellene var det helt tydelig blitt mange høstfarger. Så dere ser, høsten kommer til bloggen min også ;)

Og så kom vi endelig til den uendelig vakre og episke Romsdalen! Jeg lover å ta meg ordentlig tid der en gang og vise dere hvor fantastisk det egentlig er, for denne gangen ble det bare noen få tilfeldige bilder... men det er virkelig et av de fineste stedene på Jorden :)

Såå flotte fjell

En stk sliten pus og mann

Pusen der han slapper av hos broren til min kjære, litt trøtt og pjusk her ;)

And by the way, I am finally going to translate parts of this blog into english! It was my original intention when I started it, but somehow I thought it would decrease my freedom and kind of keep me from blogging. But I have always had lots of foreign friends on the internet and it's a shame they're not able to read about my daily life, discoveries and adventures, so at least I will give it a try. So many have been asking, and I simply have no capasity to manage two blogs.

At this moment I am still writing about my summer adventures, which was originally a great quest for Land to form our nature community/ecovillage. Meanwhile we discovered lots of beautiful places and visited some of the most stunning nature scenarios of Norway, something I always end up doing, since I love nature to the deepest core of all my cells and spirit ;) For further translations it is always possible to use the google translate- button on the right, even though it's translating everything in quite an awkward way ---->

Er du glad i vill, episk og trollsk natur?

Er du redd for høyder? :)
Og synes du det er greit om jeg av og til slenger inn noen linjer på engelsk?

Prekestolen og eventyrskogen

Dette blir det siste fjordreiseinnlegget for denne gang :) Sist sommer kom vi ikke lengre enn langt nede i Rogaland, men det var virkelig en langvarig reise likevel, så kronglete alt er når man ferdes fjordveien og skal utforske hver en ukjent dal. Når man reiser så langt sør som dette begynner virkelig landskapet å bli bergete og steinete, men så er det også iblandet irrgrønne landskap og endelange steingjerder, akkurat som i Irland nesten!

Jeg har tidligere bodd hele 3 år i disse traktene, så det var merkelig å være her igjen. Vi hadde litt knapt med tid så seint i reisen, men vi tok oss tid til noen små utflukter og eventyr likevel. Vi besøkte fine Annelin og hennes kjæreste på hytta deres, vi reiste også til noen vakre øyer og en eventyrskog. Ikke minst tok vi oss en spontantur opp til Prekestolen! Vi hadde aldri vært der før, og for å være ærlig tenkte jeg at det var litt oppskrytt. Vi løp hele veien opp og ned, og jeg tror faktisk nok vi klarte hele den ganske lange turen på 2 timer opp og ned inkludert pause og klippeskuing, til tross for en konstant strøm av turister og noen omveger, hehe. Det ble virkelig en gøy og utfordrende klatretur, og jeg ble faktisk utrolig imponert over hva som møtte oss da vi kom over fjellet! Å være der var bare helt fantastisk vakkert, med ufattelig stupbratte klipper rett ned mot sjøen, og den merkelige fjellformasjonen som er Prekestolen selv. Jeg anbefaler virkelig å ta turen dit. Det er nesten litt som en norsk versjon av de irske Cliffs of Moher.

Etter alt dette var det tid for å hente vår veldig kjære pusegutt med hjem fra øya han har bodd på en tid. Over sjøen på vei dit var himmelen dekket av fullt av små hvite skyer... men midt blant alle disse var det en som var full av farger, en regnbuesky! Jeg kan virkelig ikke forklare det, for det så helt spesielt ut og jeg har aldri opplevd noe lignende *entusiastisk* :D Jeg var nok sikkert nesten like lykkelig som mitt tidligere møte med alle de doble regnbuene!

Veien dit

Måtte selvsagt henge utover kanten et par steder også ;P

Prekestolen

Det var utrolig høyt ned. Vanskelig å se på bilder, det må nesten oppleves!
Og nei, jeg tror ikke det fins høydeskrekk i meg... jeg satt på kanten og dinglet med føttene ;)

Ellers hadde dere vel aldri trodd dere skulle få se det, men her er jeg i bukse, hestehale og treningsklær! ;) Jeg trener mye og hardt, en annen ting dere kanskje ikke visste om meg.

Svette, og røde i ansiktet, men fornøyde ;)

Utsikt over Lysefjorden

En svane i fjorden

Et koselig lite hus :)

Grønne landskap

Dette steingjerdet var enda høyere enn meg, i et landskap fullt av vakre eiketrær, i gresset her spiste vi middag

I Forsand, samme dalen som Bronsealdergården

Så ramlet vi tilfeldigvis over en koselig liten Eventyrskog *peke på skiltet* Så her hoppet vi rundt en stund og hilste på store og små vesner.

Nøkken

Mosetre, det meste av denne skogen var dekket av skjeggete mose som dette

Ugler i mosen ;)

Hulder

Så fikk vi en ny liten venn

Har du vært på Prekestolen, eller i områdene rundt?

Naviana

25, Trondheim

Et lite skogsvesen som er her for den grønne jorda og for vår fremtid på denne vakre planeten, på søken etter glemt visdom og alt det forunderlige og magiske som er her og nå. Kontakt: hvitveispike@hotmail.com