januar 2015

Sunnmøre Middelalderfestival

Her kommer endelig et blogginnlegg fra hva som min del var fjorårets eneste middelalderfestival. Som dere kanskje vet bor jeg i en litt avsides del av Norge, så at jeg deltar på arrangementer tilhører sjeldenhetene. Derfor ble jeg veldig glad for å høre at Sunnmøre Middelalderfestival har startet opp her. Jeg hører også rykter om at det skal startes opp en i Trondheim etterhvert, og alt dette er jo gode nyheter. Jo flere jo bedre! Gjerne noen for enhver smak, når det gjelder tidsepoker, levende historie eller mer eventyr/fantasy- tema. Forutsetningen er vakre og stemningsgivende omgivelser og natur.

Sunnmøre Middelalderfestival fant sted på områdene til Sunnmøre Museum siste helgen i mai, noe som gjør den til årets første middelalderfestival så vidt jeg vet. Museet ligger ved sjøen like ved Ålesund og består av mange flotte gamle bygninger oppført rundtom i landskapet. Det er fri inngang hele året, men det koster selvsagt litt å komme inn på festivalen. Inne på området var det mye av det folk som oppsøker slike steder kan ønske seg å finne, slik som et marked og mange telt, sverdkamper, trubadurer, prinsesser, gjøglere, middelaldersk mat, bueskyting osv.

Vikinglaget her i området var også tilstede, så det var dermed i realiten både en viking- og middelalderfestival, uansett hva man måtte foretrekke av de to så er det jo ikke et klart skille. Selv var vi der begge dagene, ettersom vi overnattet. Da fikk vi også vært tilstede på middelalder-gildet på lørdagskvelden, der alle var kledd i tidsriktige klær og vi fikk servert historisk middelaldermat. Den var selvfølgelig kjempegod!

Anbefaler virkelig å ta turen til middelalderfestivalen! Da kan du samtidig besøke helt fantastisk natur som Geirangerfjorden, Storfjorden/Hjørundfjorden, Sunnmørsalpene, Romsdalsalpene og Trollstigen. Områdene her er favorittstedene mine i hele Norge, så de er absolutt verdt et besøk om man vet hvor man skal finne dem.

English translation:
Until last summer there never was a medieval fair in my part of Norway. We have a viking market in a nearby valley where people live and dress as vikings, and also actually a medieval market in my home town, but there nobody dress up and it's so crowded. But now we have our first medieval festival, and in a wonderful location too! It is set by an open air museum showing many old charming norwegian houses, mostly log houses with green roofs. The fair itself consisted of most of the things one can wish for, like marketplace, reenactment people, historical clothing, princesses, medieval food, archery, swordfighting, jesters and musicians. There were also many vikings and viking tents. On saturday evening there was a feast with historical medival food which was quite nice!

If you ever think about visiting Norway this is a good place to include on your list. At the same time you can visit some of the most popular places to see in Norway and the most stunning nature! Like the Geiranger fjord, many epic mountains and other awesome fjords. There are endless wonders to discover :)

Her er noen bilder, ganske mange av dem er tatt med mobilen min, så derfor varierer bildekvaliteten litt:

Klar for en ny dag

Måtte endelig benytte sjansen til å vise frem kjolen ordentlig.

Det var kjempevarmt! Godt å gå barfot hele dagen.

Marina Aurora var der også en av dagene

Her brikkeveves det vikingbånd

Telt og boder

Nyyydelig plantefarget garn!

<3 <3 <3

Vikingene lager seg mat

Viking- smykker og brosjer. Nydelige :)

Jeg har skålspennene øverst til høyre

Et fantastisk viking-telt

Vi møtte på Katrine som vi kjente til litt fra før

Inne i vikingteltet, så koselig :)

Middelaldermat, ser ut som om det begynte å bli utsolgt på markedet ;)

Her kunne man få demonstrasjon på middelaldersk mat og urter

Prinsessetelt

Prinsesser på prinsesseskole ;) Lærer seg å neie pent.

Vikingklær

Vikingleir

Sååå koselig. Vi trenger et ordentlig telt snart.

Skue utover sjøen

Det var flere tidsriktige skip å se

Det var forresten veldig mange besøkende på festivalen. Jeg er bare flink til å unngå dem på bilder.
Så fremt de ikke har på seg tidsriktige klær så klart ;)

Noen bilder fra resten av museet, hester og gamle hus

Denne jenta satt og spilte Zelda- sanger på en ocarina da vi gikk forbi. Jeg måtte be pent om å få ta et bilde.

*lurke rundt i bregnene*

Et sjarmerende hus

Idyllisk

Gårdstun

Likte virkelig disse laftede husene

Søte små bygninger

Vi fant flere vikingskip, både rekonstruksjoner og bevarte funn

Under havoverflaten

Oss ^^

Kjolen min den første dagen

Om kvelden... alltid gøy å sprade rundt i kappe... på kirkegårder

En stor kirke på museet

Festivalområdet nattestid

På vei hjem. Takk for en fin helg!

Var du på middelalderfestivaler/markeder i fjor? Kunne du tenke deg å reise opp hit for å bli med på senere arrangementer?

#sommer #norge #reise #vestlandet #fjell #eventyr #fantasy #natur #nasjonalromantikk  #fjord #vikings #viking #episk #fjorder #norway #fjords #vikingmarked #middelalderfestival #middelaldermrked #festival #sunnmøre #ålesund #sunnøremiddelalderfestival #sunnmøremuseum #middelalder #gamlehus #museum #telt #middelalderkjole #vikingskip #lafting #medieval #kjole

Lavvo-helg på eventyrøya

Godt nyttår kjære lesere :) Jeg vet jeg virkelig har neglisjert denne bloggen det siste halvåret (eller kanskje i flere år). Tidligere prøvde jeg å helst skrive her en gang i uken, men det ble vel mer som annenhver uke. Jeg vil gjerne fortsette med det, men det vil nok gå i perioder ut i fra hvor mye jeg har å gjøre ellers i livet. Anbefaler å følge meg på instagram for litt hyppigere oppdateringer, selv om det i mine øyne ikke kan måle seg med blogging, der man både kan poste flere bilder, kategorisere ting og skrive utfyllende. Ikke minst for muligheten det gir for å dele dypere tanker... noe jeg gjerne skulle hatt mye mer fokus på, men det krever følgende ting av meg; tid, ro og mot ;)

I begynnelsen av desember reiste vi ut til eventyrøya vår for å bo i lavvo en helg. Med oss hadde vi et vennepar med felles visjoner. Vi satte opp lavvoen på det stedet hvor min kjæres oldeforeldre en gang bodde, og hvor det nå bare er ruiner igjen. Det skulle bli basen vår for flere turer i vakre landskap og for hyggelige kvelder rundt bålet. På denne tiden var det flere minusgrader, men snøen hadde enda ikke lagt seg over landskapet, bare et tynt lag med frost og rim. Heldigvis hadde vi mye varm ull å kle oss med, og nettene var nokså komfortable. Været var strålende, herlig å vandre rundt til mørket faller på, for så å tenne bål og lage noe godt å spise. En av kveldene fikk vi også besøk av to fastboende, noe som var koselig. Alt i alt ble det en vellykket helg med mange fine minner. Nå gleder jeg meg til neste gang vi skal sette opp lavvoen :)

English Translation:
In the beginning of december we and another couple decided to camp together on an island for the weekend. We took a boat there friday night and set ut the lavvu at the spot where my boyfriend's ancestors used to live. It was a nice place quite far away from everyone and with a great view. Also a good point to start hikes and adventures from during the next days. It was freezing cold and very frosty, so a campfire of course became very helpful. But sleeping was comfortable enough :) We love to stay on that island and explore it, take a look yourself, and by the way I have a new (used) camera:

Her er noen bilder, nå endelig med et bedre kamera:

Leirplassen vår

Lavvoen... med en jakke på toppen, siden den opprinnelige lå igjen hjemme ;)

Frost og trær

Kappe og lag på lag med klær må til

Klar for en ny dag

Denne lille gutten var også med :)

Morgenbålet

En liten hytte

Må utforskes...

Skyggene våre

Noen lokale trær, tuja og bøk

Reisefølget

Oss

Fine

Skumringen kommer

På tide å lage middag

Tror dette er første gang jeg har latt en hund komme opp i fanget mitt.... haha :P Har vel ikke prøvd særlig hardt å unngå det, men kjenner ikke så mange som har hund.

Vakkert!

Snike rundt i lyngen

Skogsvandring

Fint med grønt på vinteren også :)

Øya vi var på er den bakerst foran fjellene :)

Har du sovet i lavvo? Liker du bålkvelder?

#natur #øy #fjell #romsdal #norge #fjelltur #skogstur #skog #skogen #drømmehjem #utsikt #vinter #sjø #fjord #reise #eventyr #lavvo #lavvu #friluftsliv #telt #bål #sopp #tur #trær

, Trondheim

Et lite skogsvesen som er her for den grønne jorda og for vår fremtid på denne vakre planeten, på søken etter glemt visdom og alt det forunderlige og magiske som er her og nå. Kontakt: hvitveispike@hotmail.com